Vietnamesiske forårsruller

Vietnamesiske forårsruller kan fyldes med stort set alle slags grøntsager, og de smager godt både når de er rå og når de er stegt på panden i en smule olie. De fleste jeg kender spiser rullerne med en peanutbutter-dip (jeg har en opskrift på en her) men de smager også rigtig godt sammen med en mere simpel dressing lavet på tahin, limesaft, vand og revet hvidløg.
Når jeg laver vietnamesiske forårsruller kan jeg godt lide at der er masser af smag i fyldet – derfor tilsætter jeg både mynte, frisk koriander, saltede peanuts og sød mango. Hvis man ikke bryder sig så meget om smagen af koriander kan dette blot udelades eller erstattes af persille.
Både risnudler og rispapir kan købes billigt i asiatiske butikker. Man kan købe risnudler i forskellig tykkelse – jeg vil anbefale at man bruger de tynde når man laver forårsruller. Der bliver cirka 10 ruller.  
IMG_0236

Ingredienser
– 1/4 pakke risnudler (ca. 50 gram)
– rispapir
– ½ rød peber
– ½ mango
– 1 lille forårsløg
– 1/3 squash
– en håndfuld hakket kål (al slags kan bruges)
– en lille håndfyld frisk koriander
– en lille håndfuld friske mynteblade
– en lille håndfuld saltede peanuts
– et drys cayenne peber eller en smule friskhakket chili
– evt. en smule revet ingefær

Fremgangsmåde
Skær grøntsagerne i tynde strimler og hak de saltede peanuts groft.
Læg risnudlerne i en skål eller gryde og overhæld dem med kogende vand. Lad dem ligge i vandet i omkring 2 minutter eller til de har en tilpas konsistens. Hæld derefter vandet fra og skyl nudlerne i koldt vand til de er helt afkølede.
Læg en plade rispapir i en skål med varmt vand i omkring 5 sekunder. Tag den op og læg først risnudler og derefter de andre ingredienser på papiret. Rispapiret har en tendens til at klæbe fast til det underlag man ligger det på, så det er en fordel at være lidt hurtig til at samle sine ruller. Tip: Der skal mindre fyld i end man lige tror! (Den første rulle jeg laver ender tit med at blive dobbelt så stor som de andre fordi jeg glemmer hvor meget der skal i).
Rullen lukkes ved først at bøje enderne op omkring fyldet, og derefter folde papiret stramt rundt om rullen. På den måde undgår man at fyldet falder ud.

vietnam
Ovenstående viser et eksempel på for meget fyld. Der skal nok cirka halvt så meget i. 

IMG_0269
  Her ses det færdige resultat. Serveret med tahin-dip og sød chilisauce.

Tacos med grillede grøntsager, grov guacamole og ananas-dressing

Traveler Digital Camera
Da jeg lavede opskriften på den grillede ananas-dressing vidste jeg først ikke rigtig hvad jeg skulle bruge den til. Jeg overvejede at bruge den som dyppelse til grøntsager eller som en form for salatdressing, men endte til sidst med at bruge den i disse tacos.
Ananassen får en let røget og mindre skarp smag når den grilles, og sammen med lidt chili og en smule frisk koriander er den virkelig lækker. Udover dressingen lavede jeg en grov guacamole og grillede nogle stave af squash og aubergine som jeg også puttede i min taco – det var jo oplagt at grille dem i stedet for bare at stege dem nu hvor grillpanden alligevel var fremme. Måske lyder kombinationen af de tre ting lidt spøjs, men sammen smager det altså bare godt!

Traveler Digital Camera Traveler Digital Camera

Ingredienser
Grillet ananas-dressing
– 1/3 ananas
– 1 jalapeno chili
– saft af ½ lime
– skal af 1 lime
– en lille håndfuld frisk koriander
– lidt salt

Grov guacamole
– 2 avocadoer
– 1 spsk. hakket rødløg
– ½ rød peberfrugt
– 5 små cherrytomater
– 1 fed hvidløg
– ½ tsk. spidskommen
– saft fra ½-1 lime
– salt og peber

Grillede Grøntsager
– 1 aubergine
– 1 squash
– 4 spsk. olie
– salt, peber, paprika

Andet
– tacoskaller (kan købes i stort set alle supermarkeder. Dem jeg brugte er fra Santa Maria)

Traveler Digital Camera

Fremgangsmåde
Dressingen: skær ananasen i skiver og put den på en grillpande (eller en almindelig grill) sammen med en frisk jalapeño. Lad de to ting grille til der er kommet sorte grillstreger på begge sider, og lad dem derefter køle en smule af. Put nu ananas, chili, koriander, lime saft og skal i en blender, og blend i et minuts tid. Smag til med en smule salt.

Guacamolen: Mas de to avocadoer groft med en gaffel og tilsæt hakket løg, hakkede tomater og peberfrugt, samt presset hvidløg, krydderier og limesaft. Rør det hele sammen og smag til med salt og lime.

Grillede grøntsager: Skær squash og aubergine ud i strimler. De skal helst ikke være længere en tacoskallen, og det er godt hvis de ikke er meget tykkere end omkring 1 cm – dette gælder især auberginen som er ret sej i det hvis den ikke bliver gennemstegt. Vend grøntsagerne sammen med olie, salt, peber og paprika, og kom dem på en grillpande. Grill dem til de har fået sorte riller på alle sider og/eller er gennemstegte.

Det eneste der mangler nu er at tacoen skal “samles”. Jeg lagde grøntsager i bunden, ananasdressing oven på og til sidst guacemole, men det kan man jo gøre som man vil ;)
Velbekomme!

Krydret Linsepålæg

Traveler Digital Camera
Jeg har længe haft lyst til at lave en opskrift på noget cremet og krydret pålæg som kunne bruges i en sandwich, og i dag fik jeg så bikset dette sammen! 

Ingredienser
– ½ dl. røde linser
– 3 spsk. sojayoghurt
– 1 spsk. mayo (jeg bruger Rømers æg-fri)
– 2 tsk. hakkede syltede agurker
– 1 tsk. hakket rødløg
– 1 spsk. hakket frisk persille
– 1 tsk. citronsaft
– ½-1 tsk. dijonsennep (alt efter hvor højt du elsker sennep – jeg elsker det højt og bruger derfor en del!)
– 1 tsk. tørret dild
– 1/3 tsk. karry
– 1/3 tsk. løgpulver
– 1/3 tsk. hvidløgspulver
– en knivspids røget paprika
– en smule salt

Fremgangsmåde
Kog linserne efter anvisningen på pakken, og lad dem derefter køle af.
I en skål blandes alle de andre ingredienser, de afkølede linser tilføjes, og blandingen røres sammen.
Smag til med salt.
Lad blandingen trække i en halv times tid – det tørrede dild smager nemlig stort set ikke af noget før det har fået lov til at stå lidt i blandingen med andre ting.

Traveler Digital Camera

 

Hamp-kiks

Traveler Digital Camera
Jeg er blevet helt vild med at bruge hamp-mel og frø i mine boller, brød og kiks. Når man bruger frøene i brød skal man dog huske lige at lægge dem i blød i nogle timer før de skal bruges, ellers er de ret hårde at tygge på. Udover at bidrage med sunde fedtstoffer, protein og fibre har hampmelet også en lækker nøddeagtig smag, som jeg selv er gået hen og blevet rigtig glad for. Melet er ret groft, og det er måske også grunden til at det anbefales kun at erstatte 10 % af melet i en opskrift med hampmel. Når jeg bager boller følger jeg også dette råd, men i disse hampkiks er der kommet noget mere end 10 % i. Det gør at kiksene er en lille smule hårde – man kan evt. bruge 2,5 dl. hvedemel og 0,5 dl. hampmel, men jeg synes nu de er gode sådan her.

Det økologiske hampmel som jeg bruger er fra mærket Rapunzel og kan fås i helsekostbutikker og på nettet.
picture

Ingredienser
– 2 dl. hvedemel
– 1 dl. hampmel
– 1 dl. vand
– ½ dl. hørfrø
– ½ dl. sesamfrø
– 3 spsk. solsikkeolie
– 1 tsk. groft salt

Fremgangsmåde
Bland alle de tørre ingredienser sammen i en skål, og tilsæt derefter vand og olie. Læg dejen på et stykke bagepapir, læg et andet stykke bagepapir ovenpå, og rul nu dejen tyndt ud. På denne måde undgår man at kagerullen hænger fast i dejen, og det bliver meget nemmere at rulle dejen ud så den har samme tykkelse over det hele. Når der er så meget hampmel i dejen som der er her, bliver kiksene bedst hvis dejen bliver rullet ud så den er heeelt tynd. Altså måske omkring 3 mm. hvis det er muligt.
Fjern det øverste stykke bagepapir, og brug nu en pizzaskærer eller en almindelig skarp kniv til at lave ridser i dejen der hvor den skal brækkes når kiksene kommer ud af ovnen. Der behøver ikke at blive skåret helt igennem dejen, men rillen skal stadig være ret dyb.
Sæt dejen i en varmluftsovn på 180 grader i omkring 30-40 minutter. Lige når kiksene kommer ud er de måske stadig en anelse bløde, men når de er kølet af er de som de skal være, og de kan let brækkes fra hinanden.

Traveler Digital Camera

Mikuna – ny vegansk café i Aarhus!

Yes, så får Aarhus endelig sin helt egen 100% VEGANSKE café, og ih hvor jeg glæder mig.

“Mikuna bliver Aarhus’ nye veganske “sandwichbar” og “hygge-suppe-hus” og “hang-out” og “billig-kaffe-spot”, faktisk har vi haft lidt svært ved at finde ud af helt at definere hvad Mikuna er, men vi kommer til at have masser af god mad. Vi er helt automatisk mælkefri så kom endelig hvis du er mælkeallergiker, desuden er vi næsten 100% glutenfri og vi bager selv vores eget, lækre øko-brød. Vi er Mette, Sigrid og Line og vi vil bare gerne lave lækker vegansk mad og vi er helt fulde af energi og kærlighed til vores projekt.”

burger-538x311

Billedet her er taget fra Mikunas facebookside, og viser deres første burgertester. nom nom nom, jeg ville ikke have noget i mod lige at sætte tænderne i sådan en, og jeg behøver heldigvis ikke vente særlig længe, da caféen/sandwichbaren eller hvad man nu ønsker at kalde stedet, allerede åbner engang i marts måned (så vidt jeg er orienteret, men hæng mig ikke op på det ;) )

Men… Der er et lille problem – heldigvis ikke uløseligt (følgende tekst er kopieret fra siden HER, hvor man kan støtte Mikuna):

“Vi skal bruge 50.000,- som ikke er i vores budget til at betale materialer og håndværkere for at lave udluftning inde fra vores køkken og hele vejen op over tagryggen på det 5 etagers hus vores lille biks ligger i.

Det er det vi skal bruge pengene til sådan helt konkret, men i virkeligheden kommer du til at bidrage til at Aarhus får et virkelig hyggeligt sted med bæredygtig mad, en blanding af burgere, sandwiches, sundhed og junk med god samvittighed. Vi glæder os sådan helt absurd til at få køkkenet færdigt og slå dørene op, vi skal bare lige “rense luften” først :)”

Lad os hjælpe Mikuna, og få Aarhus’ første veganske spisested godt fra start :-)

Vi ses hos
1798659_788581144488775_662105394_n

…. Jeg regner i hvert fald med at komme til at spise der ofte, hvis alt det andet mad er ligeså lækkert som den burger øverst i indlægget ser ud til at være ;-)

Ajo Blanco picante

Det er lidt længe siden jeg har blogget sidst. Hen over julen har der været så mange andre ting der har fyldt i mit hoved, og derfor har jeg med lidt dårlig samvittighed udskudt at poste nogle af de opskrifter som jeg fik lavet. Nu tror jeg dog at jeg er klar til at bruge lidt mere tid på bloggen igen. Engang i næste uge regner jeg med at lave lidt om på dens udseende (eller i hvert fald header-billedet som egentlig ikke er så flot ;) ) og så begynde at lave nogle flere opskrifter!

Jeg håber i allesammen har haft et dejligt nytår, og er kommet godt ind i år 2014. Jeg var selv syg nytårsaften, og prøvede derfor for første gang nogensinde at tilbringe nytåret alene. På trods af sygdommen fik jeg dog taget mig sammen til at lave lidt nytårsmad: Dampede hvide asparges, med rucolaspirer, kapers og hjemmerørt peberrodsmayo. Bagefter spiste jeg en lækker og cremet aspargessuppe med hjemmelavede hvidløgs-croutoner og persille.

Nå, nu til opskriften. Dette var faktisk en opskrift jeg havde tænkt mig at poste et par dage før nytår, da jeg synes den egner sig godt til en lille og let nytårs forret. “Ajo Blanco” er en spansk hvidløgssuppe, som også af nogen blot kaldes for hvid gazpacho. Basen for denne suppe er hvidløg og mandler, og da hvidløget er råt, fordi suppen ikke koges, er hvidløgssmagen meget gennemtrængende. Suppen spises meget kold, enten fra små glas eller små skåle. Det er som sagt en lille forret, så øs endelig ikke for meget op i skålene – den store mængde at hvidløg bliver for meget hvis man spiser store mængder af suppen. Suppen pyntes traditionelt med vindruer, så det har jeg også gjort.
Jeg har dog ændret lidt i opskriften, da jeg gerne ville have nogle flere smage end smagen af hvidløg og mandler. Derfor har jeg tilføjet peberrod og basilikum til suppen, og samtidig tilføjet “Picante” (krydret) til suppens navn.
Der er til 3-4 små portioner .

Traveler Digital Camera

Ingredienser
– 50 gram hvidt brød uden skorpe
– 100 gram mandler
– 1 dl. vand
– 2 fed hvidløg
– 1 spsk. æbleeddike (andet eddike kan også bruges)
– ½ dl. olivenolie
– 15-20 basilikum blade
– 1½ tsk. fintrevet peberrod
– salt

Fremgangsmåde
Lad brødet ligge i blød i koldt vand i omkring 1 time.
Smut mandlerne, og kom dem i en blender sammen med det udblødte brød og alle de andre ingredienser. Nu skal det hele bare blendes sammen, til det får en jævn og ensartet konsistens. Smag suppen til med salt, og stil den på køl i 2-3 timer før servering.
Server i små glas eller skåle, og pynt med halve vindruer og basilikumblade.

Traveler Digital Camera

18. December – Brun sovs

Traveler Digital Camera

Jeg har aldrig smagt “rigtig” brun sovs før, så dette er ikke et egentligt forsøg på at lave en sovs som smager lige sådan. Men her i julemåneden synes jeg det er på sin plads at lave en opskrift på en sovs som i det mindste ligner en almindelig brun sovs lidt.

Så her er mit bud på hvordan en god vegansk brun sovs kan laves.

Ingredienser
– 1 spsk. hvedemel
– 1 spsk. plantemargarine
– 1 dl. soyamælk
– 1 dl. vand
– 1 lille tsk. urtebouillon (gerne herbamare)
– 1/3 tsk. hvidløgspulver
– 1/4 tsk. røget paprika
– Et par dråber sovsekulør
Fremgangsmåde
Kom plantemargarine og hvedemel i en lille gryde, og varm det op. Tilsæt nu en blanding af soyamælk og vand, og pisk blandingen sammen med margarine/mel-blandingen. Ret hurtigt vil sovsen begynde at tykne, og den kan hurtigt blive for tyk, så vær klar til at tage den af varmen med det samme, når du synes konsistensen er som den skal være. Man kan selvfølgelig altid røre lidt vand i bagefter, hvis den alligevel ender med at blive lidt for tyk.
Rør nu bouillon, hvidløgspulver, røget paprika og sovsekulør i sovsen, og lad den trække i et par minutter.

Traveler Digital Camera